Plastic bestrijden met melkboerconcept
Dominique Vrouwenvelder
Häagen-Dazs heeft voor Loop een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen.
Product & Verpakkingen
-
Plastic bestrijden met melkboerconcept
1.
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalvismagazine.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Plastic bestrijden met melkboerconcept
1.
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalvismagazine.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen die worden opgehaald wanneer het product op is. Dit concept hebben we eerder gezien: is Loop de moderne melkboer?
Dominique Vrouwenvelder
Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief Loop. Deze dienst van TerraCycle gaat in samenwerking met UPS producten aan huis everen. Anders dan bij traditionele e-commerceconcepten worden de lege verpakkingen gratis opgehaald in de meegeleverde ‘tote bag’. Ook is het mogelijk om een abonnementsdienst af te sluiten waarbij je automatisch een volle verpakking terugkrijgt.
Hoewel Loop een nieuw initiatief is, kunnen we het achterliggende concept niet echt modern noemen. Het heeft namelijk erg veel weg van de 20e-eeuwse melkboer. De glazen flessen waarin melk aan huis werd geleverd, bleven eigendom van de melkboer en konden na gebruik weer ingeleverd worden. Zo verschuift Loop de verantwoordelijkheid voor de verpakkingen terug naar de producenten, terwijl de consument alleen maar gebruiker is van de inhoud.
Dit ‘nieuwe’ systeem kan een positieve bijdragen leveren aan de duurzaamheid van verpakkingen. Alle producten die verkocht worden via Loop zitten in recyclebare of hervulbare verpakkingen. De duurdere verpakkingen zijn uiteindelijk goedkoper voor de producent omdat ze vaak gebruikt worden. Dit levert een win-win situatie op voor zowel het bedrijf als het milieu.
Multinationals
Een aantal food-multinationals vallen onder de grootste plasticvervuilers ter wereld, en het verminderen van die afvalstroom staat hoog op de publieke agenda. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een circulair initiatief als Loop de aandacht trekt. Toch is de enorme belangstelling voor dit specifieke initiatief opvallend. Onder andere Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Danone en Jacobs Douwe Egberts hebben zich aangemeld.
De deelnemende merken hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die duurzaam, recyclebaar of hervulbaar zijn, zodat ze in de structuur van Loop passen. Häagen- Dazs (onderdeel van Nestlé) heeft bijvoorbeeld een herbruikbare RVS dubbelwandige ijsverpakking ontworpen die er voor zorgt dat het ijs extra lang koud blijft buiten de vriezer. Behalve dat het materiaal van de nieuwe verpakking anders is, is dus ook extra functionaliteit toegevoegd. Ook producten van Milka (Mondelez) worden voor Loop in RVS verpakt. Daarnaast is glas een geliefde grondstof. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de Organic Mayonaise van Hellmann’s (Unilever).
Beschikbaarheid
Loop werd in mei gelanceerd in Frankrijk (Parijs) via supermarktketen Carrefour en in de Verenigde Staten (New Jersey, Pennsylvania en New York). Later in 2019 zal in ook Engeland (Londen) de Loopservice aangeboden worden via supermarktketen Tesco. Of Loop ook naar Nederland zal komen is nog onbekend.
‘De enorme belangstelling voor dit specifieke initiatief is opvallend’
-
Plastic bestrijden met melkboerconcept
Vorige artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalvismagazine.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Plastic bestrijden met melkboerconcept
Volgende artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalvismagazine.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928